VÄLKOMMEN TILL MODUL 4.
INNOVATION, EKONOMI & FRAMTID
I den sista modulen djupdyker vi i innovation, grön tillväxt och olika affärsmöjligheter som öppnas upp när vi jobbar med hållbarhet.
Vi pratar om partnerskap, hur events kan vara en plattform för social innovation och konceptet digitala festivaler.
Vi framtidsspanar vi tillsammans med våra 40+ gäster och slutligen går vi igenom ledarskap för hållbar omställning.
TEASER
4 min
SCHEMA
Dag 1
Nu sätter vi igång modul 4!
L
Kolla in vår teaser, utforska plattformen och bekanta dig med de olika episoderna!
Obs! Ibland anordnar LiveGreen onlineträffar för de olika modulerna. Håll utkik på startsidan och registrera dig till vårt nyhetsbrev!
L
L
L
L
L
Dag 2
Episod 1. Money Money Money
– ekonomisk hållbarhet
L
Vi ska titta på hur ekonomi påverkar och påverkas av andra aspekter av hållbarhet. Vi ska reda ut moderna begrepp som “grön tillväxt” och göra en analys av vårt nuvarande ekonomiska system – kapitalism.
Slutligen ska vi kolla närmare på hållbara affärsmodeller för festivaler och evenemang. Hur lyckades Sweden Rock och Popaganda överleva festivaldöden, när Peace & Love och många andra gick i graven? Vad är receptet för att hålla ekonomiskt?
Medverkande gäster: The New Division, Live Nation, Sweden Rock, Burning Man, Way Out West, Camino, Björn Wiman, Futerra, Festival Experimentation Guide, Fridays For Future, Reach for Change, Sustainable Punk, Sara Wiggberg, Greenpeace, MTA Production & Amplify Management.
*Obligatorisk uppgift
Dag 3
Episod 2. Baby You’re A Rich Man
– hållbara affärsmöjligheter
L
Nu blir det fokus på business! Vi går igenom några exempel på hur hållbarhetsarbete kan hjälpa dig att skapa och tjäna pengar.
Vi djupdyker extra mycket i partnerskap, och får lära oss hur bland annat Sweden Rock och Way Out West samarbetat med näringslivet.
Vi möter Besöksnäringens Forsknings- och Utvecklingsfond som hjälper oss att förstå vilket värde vår bransch skapar för samhället – och hur vi kan använda denna kunskap för att stärka oss ekonomiskt.
Vi utforskar också deltagardrivna festivaler – hur går det till när publiken arrangerar evenemanget åt oss?
Medverkande gäster: Way Out West, Sustainable Punk, Greenpeace, Live Nation, Minc Startup House, VIERLIVE, Besöksnäringens Forsknings- & Utvecklingsfond och Burning Man.
*Obligatorisk uppgift
L
Dag 4
Ta en paus!
L
L
L
L
L
…eller lyssna på ett samtal med Sofia Lindquist Lacinai från Sweden Rock Festival, Patricia Yagüe från Live Nation eller Linda Vermaat från Innofest.
Dag 5
Episod 3. We Built This City
– social innovation
L
På många sätt är de här evenemangen en outnyttjad guldgruva av kunskap om hur vi effektiviserar vår resurshantering, hur vi kan minimera vårt negativa avtryck på närmiljön såväl som klimatet och hur vi kan främja civilkurage, solidaritet, tolerans och ansvar. En ultimat testbädd för just hållbara idéer och tvärsektoriella samarbeten. Festivalens kunskap och metoder kan också bli samhällets.
Vad är social innovation? Hur kan vi jobba systematiskt med innovation och experiment? Hur kan festivaler vara en arena för nya idéer och koncept?
Medverkande gäster: Innofest, Reach for Change, Festival Experimentation Guide, Besöksnäringens Forsknings- & Utvecklingsfond, DGTL, A Greener Festival, Sustainable Punk, Greenpeace, The New Division och Way Out West.
*Obligatorisk uppgift
Dag 6
Episod 4. Sound & Vision
– digital innovation
L
Livesändningar, Zoom, VR, hybridevenemang. Pandemin har lett till en digital mötesrevolution! Vi har sett alltifrån uppbyggda festivalvärldar i Virtual Reality till konserter inuti populära spel.
Vi går igenom olika digitala eventtrender. Vi pratar om konceptet digital festival, hur det kan stärka vår ekonomi och hur digitalisering påverkar och påverkas av den hållbara omställningen.
Medverkande gäster: Minc Startup House, VIERLIVE, Burning Man, Live Nation, Way Out West, Greenpeace, Besöksnäringens Forsknings- & Utvecklingsfond, Björn Wiman, Sweden Rock och Fridays For Future.
*Obligatorisk uppgift
L
Dag 7
Episod 5. The Show Must Go On
– framtidsspaning
L
Vi spanar in i framtiden med våra gäster och går igenom fem megatrender som vi arrangörer bör ha koll på och förbereda oss inför.
Medverkande gäster: Fridays For Future, Way Out West, The New Division, Live Nation, Reach for Change, Reverb, Global Inheritance, DGTL, Make Equal, Roskildefestivalen, Creative Point, Harmonium, Maxida Märak, Centre for Research Into Violence & Abuse, Sara Wiggnerg, Minc Startup House, Burning Man, Besöksnäringens Forsknings- & Utvecklingsfond, MTA Production, VIERLIVE, Camino, Zero Mission, Greenpeace, Too Good To Go, Amplify Management, Innofest, Institute for Sustainable Events, Civil Rights Defenders, Sustainable Punk, Futerra, Björn Wiman och A Greener Festival.
*Obligatorisk uppgift
Dag 8
Outro. You’re The Voice
– att leda omställning
L
Expertis och smarta lösningar i all ära – men en hållbar omställning behöver modiga ledare som trots rädsla, misstag och dagliga utmaningar fortsätter att bry sig om och driva den här frågan. I strävan mot en värld där vi har enough, for all, forever behöver vi tydligt, modigt och empatiskt ledarskap.
Men även ledarskap måste vara hållbart. Här kommer därför en snabbkurs i Sustainable Leadership According to LiveGreen.
Medverkande gäster: Besöksnäringens Forsknings- & Utvecklingsfond, Sweden Rock, Global Inheritance, Live Nation, Sustainable Punk, Too Good To Go, Minc Startup House, Burning Man, Make Equal, A Greener Festival, Björn Wiman och Roskildefestivalen.
*Obligatorisk uppgift
Dag 9
Ta en paus!
L
Ta en paus – eller lyssna på ett samtal med Per Ögren från Minc Startup House, Johanna Stål från Camino eller Claire O’Neill från A Greener Festival.
Dag 10
Avslutande skrivuppgift
L
*Obligatorisk uppgift
L
L
L
L
L
L
L
L
Ta fram din Workbook.
1. Skriv ner minst 5 st åtgärder som du vill testa/implementera/utveckla i verksamheten framöver. Du kan välja från våra olika checklistor i varje episod eller hitta på egna.
2. Skriv delmål för varje åtgärd och/eller en kortfattad plan för hur du ska gå tillväga.
Grattis – du har tagit dig igenom sista modulen. Dags att fira!!
START
🇬🇧
KONTAKTUPPGIFTER
masterclass@livegreen.se
+46 73-442 78 10
2022. ALL RIGHTS RESERVED